Risk, Operational Risk Management, Assistant Manager, GG11
MetLife
Tokyo, 13, JP
3 日前

Summary

  • Lead and support Operational Risk Management (ORM) related activities within the organization, which includes challenging and advising businesses on risk responses to mitigate cross-
  • functional and company-wide operational risk, analyzing and reporting operational risk profile to management and committees, executing and reviewing company-

    wide risk assessment programs, analyzing operational risk loss event data, improving operational risk framework and processes, and enhancing company-

    wide risk culture and mindset.

    概要

  • 下記を含む 組織内のオペレーショナルリスク管理 ORM 関連する業務をリード およびサポートいただきます
  • 組織横断的かつ 全社的なオペレーショナルリスクを軽減するための対応策に対する 課題提起および助言

    オペレーショナルリスクプロファイルの分析 および 経営層や委員会への報告

    全社的リスク評価プログラムの実施およびレビュー

    オペレーショナルリスク損失事象データの分析

    オペレーショナルリスクフレームワークおよびプロセスの改善

    全社におけるリスクカルチャーやリスクマインドセットの強化

    Detail

    The candidate is expected to provide leadership and support in the following range of responsibilities :

  • Managing and coordinating lifecycle of company-wide Risk & Control Self-Assessment (RCSA), which includes the review and analysis of assessment results, and implementation of process on global system
  • Challenging and advising businesses’ risk mitigating responses to ensure actions are thorough and fixes real issues / root causes across the organization
  • Reviewing and analyzing various qualitative risk assessment programs from other risk / control functions such as Compliance, IT Risk and Security, Procurement, and Business Resiliency, including overseeing of their activities.
  • Maintaining and enhancing loss event data collection process and database; Analyzing internal and external loss event data with the objective to present / provide trend and value-
  • add analysis of losses from operational incidents within the organization.

  • Arranging and providing training and awareness programs to enhance employees’ risk culture and mindset
  • Preparing and reporting in risk management committees (e.g. ORM Sub-Committee, Integrated Risk Management Committee)
  • 詳細

    下記の責任範囲において 主導 サポートいただける方を求めております

  • 全社的なRisk & Control Self-Assessment (RCSA リスクとコントロールの自己評価)について 評価結果のレビューおよび分析や グローバルで使用しているシステムの利用を含む RCSA一連の流れにおける調整および管理
  • 組織全体において顕在化している問題や根本原因を解決することを目的とした ビジネスリスクの軽減策について その軽減策が十分であることを担保するための課題提起および助言
  • コンプライアンス ITリスク セキュリティ ビジネスレジリエンシー等 リスク コントロールファンクションによる定性的リスク評価プログラムのレビュー および分析 また それらの活動のモニタリング
  • 組織内の事故に起因する損失に関し 付加価値のある傾向分析の報告および提供を目的とした 組織内外の損失事象データの分析等 損失事象データ収集プロセスやデータベースの維持 および強化
  • 社員のリスクカルチャーやリスクマインドセット推進のためのトレーニングや啓蒙プログラムの手配および提供
  • リスク管理委員会 オペレーショナル管理部会 統合リスク管理委員会等 における準備および報告
  • Experience :

  • At least 5 years working in the finance industry, preferably insurance
  • Working experience in the operational risk management field, e.g., risk assessment, scenario analysis, incident management, risk monitoring, and risk reporting
  • Experience in leading and solving complicated issues, including influencing internal control and / or business functions partners to drive changes
  • Related work experience in SOX (internal control testing), IT risk, information security, business continuity management, and / or compliance, would be a plus
  • 経験 :

  • 少なくとも金融業界で5年以上の経験 保険業界が好ましい
  • オペレーショナルリスク管理エリアにおける職務経験 たとえば リスク評価 シナリオ分析 損失事象管理 リスクモニタリング リスク報告等
  • 内部統制へ影響を与える ビジネスファンクションのパートナーに変化を促すといった 複雑な課題解決をリードした経験
  • SOX ITリスク 情報セキュリティ 事業継続管理やコンプライアンス関連の経験があればなおよい
  • Skills :

  • Understanding and know-how of risk management cycle (risk identification, assessment, response, reporting and monitoring)
  • Ability to work effectively both independently and collaboratively with individuals across all levels of the organization
  • Understanding of business processes and operations : Familiar with life insurance company's business processes and able to address risk scenarios and issues from those operations
  • Critical thinking skills; ability to manage ambiguity; ask the right questions to obtain clear answers
  • Communication and Persuasion : Able to communicate and influence others effectively to achieve win-win relationship and create impact
  • Logical and organized : Able to logically think through the processes with the goal and milestone in mind, and execute those processes in an organized fashion.
  • スキル :

  • リスクマネジメントサイクルの理解と専門知識 リスク特定 評価 対応 報告およびモニタリング
  • 組織の全レベルの社員と自立的に協力しながら 効果的に働ける能力
  • 生命保険会社のビジネスプロセスに精通し 業務から発生しうるリスクシナリオや課題に対処できるといった ビジネスプロセスや業務への理解
  • クリティカル シンキングスキルや 明確な回答を得るために正しい質問ができるなどの不明瞭な状況をコントロールできる能力
  • お互いにプラスとなる関係や効果を生むために 効果的にコミュニケーションをとり他者へ影響を与えることができるといった コミュニケーション能力と説得力
  • 目標やマイルストーンを念頭に 到達までの工程を理論的に考え 秩序的に実行できるといった 論理的かつ秩序的
  • Qualifications :

  • Professional certifications in the risk management, compliance, and / or information security field would be a plus
  • Language :

  • Japanese : Native or fluent, English : Fluent
  • Personality :

  • A good self-starter who can work as a team with minimal supervision
  • Problem solver, Proactive, and Result-oriented
  • Has big picture mindset : put organization / team's goal above personal's short term objective
  • Follow-through and take ownership of responsibility
  • Able to act spontaneously : Demonstrates flexibility and act according to the situation
  • 資格 :

  • リスク管理 コンプライアンスおよび情報セキュリティに関する専門的な資格あればなおよい
  • 言語 :

  • 日本語 母語又は流暢 英語 流暢
  • 望ましい人物像 :

  • チームの一員として自ら進んで働ける方
  • 問題解決に長け 自発的 結果重視である方
  • 俯瞰的な視点を持ち 個人の短期目標よりも組織やチームのゴールを優先する方
  • 最後までやり遂げ 責任感のある方
  • 自発的に行動し 柔軟性があり 状況に応じて対応ができる方
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